Standardy Ochrony Małoletnich
Polityka oraz procedury ochrony dzieci przed krzywdzeniem
w HOLI-LOGO Holistycznej Logopedii
Preambuła, czyli wstęp do dokumentu
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez
personel placówki jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym
interesie. Członek personelu placówki traktuje dziecko z szacunkiem oraz
uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez członka
personelu wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Personel placówki,
realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów
wewnętrznych danej placówki oraz swoich kompetencji.
Podstawy prawne Polityki ochrony dzieci
Na podstawie ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy
– Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r.
poz. 1606) zmieniające dotychczasową ustawę z dnia 13 maja 2016 r. o
przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym, której tytuł na
mocy tychże zmian otrzymuje brzmienie „O przeciwdziałaniu zagrożeniom
przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich” (tekst jedn.: Dz. U.
z 2023 r. poz. 1304 z późn. zm.) w HOLI-LOGO Holistycznej Logopedii w Warszawie
obowiązują Standardy Ochrony Małoletnich.
Standard 1 – Placówka opracowała, przyjęła i
wdrożyła do realizacji Standardy Ochrony Małoletnich, które określają:
a) Zasady bezpiecznej rekrutacji
personelu.
b) Procedury reagowania na
krzywdzenie.
c) Osoby odpowiedzialne za
przyjęcie zgłoszenia, dokumentowanie i dalsze działania pomocowe.
d) Zasady ustalania planu
wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia.
e) Zasady bezpiecznych relacji
personel – małoletni, w tym zachowania niedozwolone.
f) Zasady korzystania z urządzeń
elektronicznych z dostępem do Internetu.
g) Zasady ochrony wizerunku i
danych osobowych dzieci
h) Zasady upowszechniania i
ewaluacji Standardów.
Standard 2 – Placówka stosuje zasady bezpiecznej
rekrutacji personelu, szkoli personel ze Standardów pierwszorazowo oraz
każdorazowo po zmianie.
Standard 3 – Placówka wdrożyła i stosuje
procedury interwencyjne, które znane są i udostępnione całemu personelowi.
Każdy pracownik wie komu należy zgłosić informację o krzywdzeniu małoletniego i
kto jest odpowiedzialny za działania interwencyjne. Każdemu pracownikowi
udostępnione są dane kontaktowe do lokalnych instytucji odpowiedzialnych za
przeciwdziałanie i interwencję w przypadku krzywdzenia małoletnich.
Standard 4 – Placówka co najmniej raz na 2 lata
monitoruje i w razie konieczności ewaluuje oraz – w razie potrzeby –
aktualizuje zapisy Standardów.
Słowniczek pojęć/objaśnienie terminów używanych w
dokumencie Polityka ochrony dzieci
- Standardy
Ochrony Dzieci (SOD) lub Standardy Ochrony Małoletnich (SOM) – to zasady
wprowadzane w instytucjach, organizacjach, placówkach, które świadczą
usługi na rzecz dzieci, pracują z dziećmi i/lub w których dzieci
przebywają bez opieki rodziców/opiekunów prawnych (oświata, placówki
pobytu stałego, turystyka, pomoc humanitarna etc.) w celu ochrony dzieci
przed krzywdzeniem.
- Dziecko
lub Małoletni – każda osoba do ukończenia 18 roku życia.
- Placówka
– HOLI-LOGO Holistyczna Logopedia prowadząca działalność terapeutyczną
świadcząca usługi dzieciom lub działająca na rzecz dzieci.
- Kierownictwo
lub Kierownik – osoba, organ lub podmiot, który w strukturze danej
placówki zgodnie z obowiązującym prawem i/lub wewnętrznymi dokumentami
jest uprawniony do podejmowania decyzji o działaniach instytucji.
- Krzywdzenie
dziecka – popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę
dziecka, przemoc wobec dziecka lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego
zaniedbanie.
- Personel
lub Pracownik – każdy pracownik placówki bez względu na formę
zatrudnienia, w tym współpracownik, stażysta, wolontariusz.
- Opiekun
dziecka – osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego
rodzic lub opiekun prawny, a także rodzic zastępczy.
- Przez
krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub
czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym członka
personelu placówki, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego
zaniedbywanie.
- Osoba
odpowiedzialna za Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem to wyznaczony
przez kierownictwo placówki członek personelu sprawujący nadzór nad
realizacją Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem w placówce.
- Dane
osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację
dziecka.
Osoba odpowiedzialna za kwestie związane z ochroną dzieci
1. Kierownik placówki wyznacza siebie – Marlenę Strzępkę
jako osobę odpowiedzialną za Politykę ochrony dzieci w placówce.
2. Kierownik placówki jest osobą odpowiedzialną za
monitorowanie realizacji Polityki, za reagowanie na sygnały naruszenia
Polityki, ewaluowanie i modyfikowanie zapisów i prowadzenie rejestru
interwencji i zgłoszeń.
Zasady rekrutacji personelu
Rekrutacja pracowników placówki odbywa się zgodnie z
zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu. Zasady stanowią Załącznik nr 1 do
niniejszej Polityki.
Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia
dziecka
1.Każda osoba będąca członkiem Personelu jest zobowiązana i
uprawniona do reagowania, w przypadku podejrzenia, że dziecku pacjentowi dzieje
się krzywda.
2. Źródłem krzywdy dziecka może być zachowanie osoby będącej
członkiem Personelu, zachowanie rodziców lub opiekunów prawnych dziecka, bądź
innej osoby bliskiej, a także innych dzieci.
3. Krzywda dziecka może przybierać różne formy:
a) popełniono przestępstwo na szkodę dziecka (np.
wykorzystanie seksualne, znęcanie się nad dzieckiem);
b) doszło do innej formy krzywdzenia, niebędącej
przestępstwem, takiej jak np. krzyk, kary fizyczne, poniżanie;
c) doszło do zaniedbania potrzeb życiowych dziecka (np.
związanych z żywieniem, higieną czy zdrowiem).
4. W przypadku podejrzenia, że życie dziecka jest zagrożone
lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu z uwagi stosowanie wobec niego
przemocy domowej, a w rodzinie są lub mogą być inne dzieci, należy niezwłocznie
poinformować Policję dzwoniąc pod numer 112. Poinformowania służb dokonuje
członek Personelu, który pierwszy powziął informację o zagrożeniu.
5. W przypadku podjęcia przez pracownika placówki
podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek sporządzenia
notatki służbowej i podjęcia interwencji:
a) Pracownik wzywa rodziców dziecka, którego krzywdzenie
podejrzewa, oraz informuje ich o podejrzeniu.
b) Pracownik powinien sporządzić plan pomocy dziecku.
6. Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania
dotyczące:
a) podjęcia przez pracownika i placówkę działań w celu
zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do
odpowiedniej instytucji;
b) skierowania dziecka do specjalistycznej placówki pomocy
dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.
7. Interwencja w przypadku podejrzenia popełnienia
przestępstwa na szkodę dziecka polega sporządzeniu pisemnego zawiadomienia,
opisującego najbardziej dokładnie zdarzenie, ze wskazaniem danych
pokrzywdzonego (imię, nazwisko, adres, PESEL) i potencjalnego sprawcy (co
najmniej imię i nazwisko i inne dane umożliwiające identyfikację, np. relacja
do dziecka – ojciec, matka, miejsce zamieszkania albo miejsce pracy bądź nauki)
przesłaniu go do najbliższej jednostki Policji lub prokuratury. W przypadku
popełnienia czynu karalnego na szkodę dziecka przez osobę poniżej 17 roku życia
także należy sporządzić pisemne zawiadomienie.
8. W przypadku, gdy dziecko doznaje innej formy krzywdzenia
niż popełnienie przestępstwa na jego szkodę:
a) Ze strony członka personelu:
Pracownik zgłasza sprawę kierownikowi placówki. Kierownik
placówki dąży do niezwłocznego wyjaśnienia sprawy zgłoszenia podejrzenia
krzywdzenia małoletniego przez członka personelu, podejmując wszelkie niezbędne
działania. Członek ten zostaje natychmiast odsunięty od wszelkich form kontaktu
z małoletnimi do czasu wyjaśnienia sprawy.
b) Ze strony rodziców, opiekunów prawnych lub innych
domowników:
- Należy
wszcząć procedurę Niebieskiej Karty poprzez wypełnienie formularza
Niebieska Karta – A, gdy zachowanie wobec dziecka stanowi przemoc domową
- Gdy
zachowanie nie stanowi przemocy domowej lub nie jest jasne, jak je zakwalifikować
– należy wystąpić do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację rodziny
c) Ze strony innego dziecka:
- Należy
wystąpić do sądu rodzinnego właściwego ze względu na zamieszkanie dziecka
o wgląd w sytuację dziecka krzywdzącego.
9. W przypadku, gdy doszło do zaniedbania potrzeb życiowych
dziecka lub doszło do innego zagrożenia dobra dziecka:
a) Ze strony członka personelu
- Pracownik
zgłasza sprawę kierownikowi placówki. Kierownik placówki przeprowadzi
rozmowę dyscyplinującą a w razie potrzeby zastosuje konsekwencje
dyscyplinarne, łącznie z rozwiązaniem stosunku prawnego z tą osobą;
b) Ze strony rodziców lub opiekunów prawnych:
- Należy
wystąpić do sądu rodzinnego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania
dziecka o wgląd w sytuację dziecka.
10. W przypadkach niejasnych lub wątpliwych osoba
odpowiedzialna za interwencję konsultuje sprawę z kierownikiem placówki.
11. Wszyscy pracownicy placówki, którzy w związku z
wykonywaniem obowiązków służbowych podjęli informację o krzywdzeniu dziecka lub
informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w
tajemnicy, poza tymi informacjami, które przekazywane są uprawnionym osobom i
instytucjom. Terapeuta ma prawo do omówienia tej sytuacji w ramach interwizji
zespołowych lub superwizji.
Osoby odpowiedzialne za przyjęcie zgłoszenia,
dokumentowanie i dalsze działania pomocowe
1.Pracownik podejrzewający krzywdzenie dziecka jest
odpowiedzialny za sporządzenia notatki służbowej, planu pomocy i podjęcie
interwencji.
2. Każda osoba podejrzewająca krzywdzenie dziecka raportuje
ten fakt kierownikowi placówki.
3. Kierownik placówki jest osobą odpowiedzialną za przyjęcie
zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka od pracownika i podjęcie
odpowiednich działań dotyczących personelu placówki.
4. Pracownik podejrzewający krzywdzenie dziecka jest
odpowiedzialny za sporządzenie karty interwencji, której wzór stanowi Załącznik
nr 4 do niniejszej Polityki i przekazanie jej kierownikowi placówki.
5. Kierownik placówki uzupełnia i załącza kartę interwencji
do dokumentacji stosowania standardów ochrony małoletnich w placówce.
Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po
ujawnieniu krzywdzenia
1.Pracownik podejrzewający krzywdzenie dziecka jest
odpowiedzialny za sporządzenie planu wsparcia dziecka.
2. Plan wsparcia dziecka powinien zawierać wskazania
dotyczące:
a) podjęcia przez pracownika i placówkę działań w celu
zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do
odpowiedniej instytucji;
b) skierowania dziecka do specjalistycznej placówki pomocy
dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.
c) form wsparcia oferowanych przez placówkę
3. Plan wsparcia małoletniego obejmuje różne formy pomocy, w
tym prawną, psychologiczną, socjalną i medyczną, uwzględniając współpracę
interdyscyplinarną w tym zakresie
Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy personelem placówki
a dziećmi
Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji
personel–dziecko ustalone w placówce. Zasady stanowią Załącznik nr 2 do
niniejszej Polityki.
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów
elektronicznych
1.Internet w placówce jest wykorzystywany do pracy urządzeń
biurowych – kas fiskalnych, tableta do prowadzenia sesji online przez
terapeutów.
2. Dostęp do sieci internetowej w placówce jest
zabezpieczony hasłem.
3. Placówka, nie udostępnia Internetu pacjentom, w tym
małoletnim.
Zasady ochrony danych osobowych oraz wizerunku dzieci w
placówce
1.Placówka zapewnia najwyższe standardy ochrony danych
osobowych dzieci zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
2. Placówka, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony
dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
3. Wytyczne dotyczące zasad ochrony wizerunku dziecka
stanowią Załącznik nr 3 do niniejszej Polityki
Zasady upowszechniania Standardów
1.Standardy są dokumentem ogólnodostępnym. Standardy
znajdują się:
1) w poczekalni w placówce
2) na stronie internetowej placówki pod adresem
www.initum.com.pl
2. Każdy małoletni lub przedstawiciel ustawowy małoletniego
ma dostęp do Standardów w w/w miejscach.
3. W oparciu o standardy opracowano ich wersję skróconą,
zawierającą informacje istotne dla małoletnich. Skrócona wersja standardów
stanowi Załącznik nr 5 do niniejszej Polityki.
Monitoring
1.Kierownik placówki jest odpowiedzialny za monitorowanie
realizacji standardów, reagowanie na sygnały ich naruszenia, ewaluowanie i
modyfikowanie zapisów standardów i prowadzenie rejestru interwencji i zgłoszeń.
2. Kierownik placówki co 2 lata dokonuje przeglądu
standardów w celu ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z
obowiązującymi przepisami, monitoruje i w razie konieczności ewaluuje oraz – w
razie potrzeby – aktualizuje zapisy Standardów.
Przepisy końcowe
1.Polityka wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.
2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników
placówki, w szczególności poprzez przesłanie jej tekstu drogą elektroniczną
oraz umieszczenie na dysku wspólnym placówki w folderze „Procedury”.
3. W ciągu 14 dni od ogłoszenia Polityki każdy z pracowników
zobowiązany jest zapoznać się z nią i poświadczyć to stosownym oświadczeniem.
4. Ogłoszenie Polityki dla dzieci i ich opiekunów następuje
poprzez wywieszenie informacji w widocznym miejscu w placówce oraz
zamieszczenie Polityki na stronie internetowej placówki.
Załącznik nr 1.
Zasady bezpiecznej rekrutacji
Zasady bezpiecznej rekrutacji w HOLI-LOGO Holistycznej
Logopedii w Warszawie:
1.Standardem jest rekrutacja personelu odbywająca się
zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji, a kierownictwo dąży do jak
najlepszej weryfikacji kwalifikacji kandydata, w tym stosunku do wartości
podzielanych przez placówkę, takich jak ochrona praw dzieci i szacunek do ich
godności.
2. Placówka musi zadbać, aby osoby przez nią zatrudnione (w
tym osoby pracujące na podstawie umowy zlecenie oraz wolontariusze/praktykanci)
posiadały odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi oraz były dla nich
bezpieczne.
3. W każdym przypadku placówka musi posiadać dane
pozwalające zidentyfikować i sprawdzić w wymaganych rejestrach osobę przez nią
zatrudnioną niezależnie od podstawy zatrudnienia – imię (imiona) i nazwisko,
datę urodzenia, PESEL, dane kontaktowe osoby zatrudnianej, nazwisko rodowe,
imię ojca, imię matki.
4. Każda zatrudniana osoba jest sprawdzana w Rejestrze
Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
Zgodnie z art. 21 Ustawy o przeciwdziałaniu
zagrożeniom przestępstwami na tle seksualnym osoba zatrudniająca przed
zawarciem umowy sprawdza kandydata w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle
Seksualnym1 (rejestr z dostępem ograniczonym) oraz w Rejestrze osób, w stosunku
do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych
przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej lat 15
wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze (dostęp: rps.ms.gov.pl, po założeniu
profilu placówki). Sprawdzenie w rejestrze sprawców dokumentuje się wydrukiem
informacji zwrotnej wygenerowanej z Rejestru, a figurowanie w Rejestrze
wyklucza możliwość zatrudnienia kandydata.
5. Placówka pobiera zaświadczenie kandydata/kandydatki z
Krajowego Rejestru Karnego, jeżeli zezwalają na to przepisy prawa.
Gdy pozwalają na to przepisy prawa, placówka jest
zobowiązana do domagania się od osoby zatrudnianej zaświadczenia z Krajowego
Rejestru Karnego. Zaświadczenia z KRK można domagać się wyłącznie w
przypadkach, gdy przepisy prawa wprost wskazują, że pracowników w zawodach lub
na danych stanowiskach obowiązuje wymóg niekaralności. Wymóg niekaralności
obowiązuje m.in. pracowników samorządowych oraz nauczycieli, w tym nauczycieli
zatrudnionych w placówkach publicznych oraz niepublicznych.
6. Kandydat/kandydatka składa oświadczenia o posiadaniu
przez niego/nią pełnej zdolności do czynności prawnych i korzystaniu z praw
publicznych; o niekaralności oraz o toczących się postępowaniach
przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych zgodnie ze wzorem z załącznika nr
1.
7. Jeżeli kandydat/kandydatka posiada obywatelstwo inne niż
polskie przedkłada pracodawcy:
a) informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa
uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z
kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego
państwa nie przewiduje wydawania informacji dla w/w celów;
b) pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenie o
państwie/ach zamieszkiwania w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż
Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa.
c) jeżeli mieszkała w innych państwach w ciągu 20 lat niż
Rzeczypospolita Polska, informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną
do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z
dziećmi.
d) Dopuszczalne jest przedłożenie przez kandydata pod
rygorem odpowiedzialności karnej oświadczenia, że prawo danego państwa nie
przewiduje wydawania informacji o niekaralności i/lub nie prowadzi rejestru
karnego oraz oświadczenia, że nie był(-a) w tym państwie prawomocnie
skazany(-a).
O zawieraniu oświadczeń pod rygorem odpowiedzialności karnej
za złożenie fałszywego oświadczenia świadczy zawarta w ich treści klauzula
„Jestem świadomy (-a) odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego
oświadczenia”, która zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za
złożenie fałszywego oświadczenia.
Załącznik nr 2.
Zasady bezpiecznego kontaktu personelu z
dzieckiem-pacjentem
Zasady bezpiecznego kontaktu personelu z dzieckiem-pacjentem
w HOLI-LOGO Holistycznej Logopedii w Warszawie:
We wszystkich działaniach podejmowanych wobec dziecka
kierujemy się dobrem dziecka z poszanowaniem jego godności, z uwzględnieniem
jego emocji i potrzeb i jego najlepszym interesem. Dziecko jest zawsze
podmiotem naszych poczynań. W każdej interakcji z dzieckiem bierzemy pod uwagę
jego wiek, sytuację medyczną, możliwości poznawcze i indywidualne potrzeby.
Niniejsze zasady zostały spisane w celu określenia ram profesjonalnych relacji
z dzieckiem-pacjentem i wskazania dobrych praktyk, a także zachowań, które nigdy
nie powinny mieć miejsca.
Dobre praktyki
1.W kontakcie z dzieckiem i jego rodzicami lub opiekunami
zachowuj życzliwość, empatię i szacunek, wrażliwość kulturową, postawę
nieoceniającą.
2. Zanim zaopiekujesz się małym pacjentem, przedstaw się i
powiedz, kim jesteś.
3. Słuchaj uważnie małoletniego i udzielaj mu odpowiedzi
adekwatnych do wieku i sytuacji.
4. W komunikacji z małoletnim staraj się, by Twoja twarz
była na poziomie jego twarzy.
5. Upewnij się, że dziecko wie o możliwości zadawania pytań
osobom z personelu.
6. Zapewnij małoletnich, że jeżeli czują się niekomfortowo z
jakimś zachowaniem, sytuacją czy słowami mogą o tym powiedzieć Tobie i mogą
oczekiwać reakcji / pomocy.
7. Korzystaj z alternatywnych form komunikacji z dzieckiem,
które tego potrzebuje.
8. Zwracaj się do dziecka po imieniu w formie preferowanej
przez dziecko.
9. Pamiętaj, że to dziecko jest podmiotem Twoich działań.
Nie rozmawiaj z rodzicem/opiekunem w taki sposób, jakby dziecko było nieobecne
podczas rozmowy.
10. Szanuj prawo małoletniego do prywatności, a jeżeli
musisz odstąpić od tej zasady wyjaśnij to.
11. W miarę możliwości konsultuj z dzieckiem podejmowane
interwencje, jeśli wiesz, że danie dziecku wyboru nie będzie miało wpływu na
jakość leczenia, i przedstawiaj mu opcje do wyboru.
12. Podejmując decyzje dotyczące małoletniego poinformuj go
o tym i staraj się brać pod uwagę jego oczekiwania.
13. Zawsze bądź przygotowany na wyjaśnienie swoich działań
wobec małoletnich.
14. Uszanuj prawo dziecka do zmiany nastroju, zmiany zdania
oraz potrzebę oswojenia się z nową sytuacją i miejscem.
15. Kontakt fizyczny z dzieckiem może odbywać się wyłącznie
za zgodą dziecka i zgodnie z jego potrzebą. Zanim przytulisz, pogłaszczesz czy
weźmiesz dziecko na kolana, aby np. je pocieszyć lub uspokoić, zapytaj je, czy
tego potrzebuje.
16. Zachowaj szczególną ostrożność wobec małoletnich który
doświadczyli nadużycia i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź
zaniedbania. Takie doświadczenia mogą czasem sprawić, że dziecko będzie dążyć
do nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z
dorosłymi. W takich sytuacjach powinieneś reagować z wyczuciem, jednak
stanowczo i pomóc małoletniemu zrozumieć znaczenie osobistych granic.
17. Informuj dziecko i rodziców/opiekunów o zasadach
obowiązujących w placówce.
18. Zadbaj o to, aby rodzic był informowany o bieżącej
sytuacji dziecka.
19. Współpracuj z rodzicami/opiekunami w procesie
terapeutycznym.
20. Jeśli widzisz lub podejrzewasz, że dziecku dzieje się
krzywda, reaguj.
21. W sytuacji, gdy rodzic/opiekun lub inna osoba z
personelu straszy dziecko, udziela mu nieprawdziwych informacji, bagatelizuje
potrzeby i odczucia dziecka, zareaguj i przypomnij o zasadach komunikacji z
dzieckiem.
22. Unikaj zbędnego ryzyka w pracy z małoletnim – sprawdzaj
czy sprzęt i otoczenie jest bezpieczne.
Zachowania niedozwolone
1.Nie naruszaj prawa dziecka do intymności i prywatności.
Nie ujawniaj danych osobowych ani wrażliwych.
Nie wolno Ci ujawniać informacji dotyczących małoletniego
wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych małoletnich. Obejmuje to
wizerunek dziecka, informacje o jego/jej sytuacji rodzinnej, ekonomicznej,
medycznej, opiekuńczej i prawnej.
2. Nie ignoruj i nie bagatelizuj odczuć dziecka, np.
strachu, lęku przed bólem, niepewności co do nowej sytuacji.
3. Nie wykorzystuj wobec małoletniego relacji władzy lub
przewagi fizycznej. Nie strasz dziecka, nie przymuszaj i nie szantażuj w celu
nakłonienia do współpracy.
4. Nie krzycz, nie zawstydzaj, nie upokarzaj, nie lekceważ i
nie obrażaj dziecka ani jego rodziców/opiekunów.
5. Nie naruszaj nietykalności fizycznej dziecka – nie wolno
bić, szturchać, popychać, stosować przemocy fizycznej
6. Nie zachowuj się w obecności małoletnich w sposób
niestosowny. Obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie
obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności
seksualnej.
7. Nie nawiązuj z małoletnim jakichkolwiek relacji intymnych
lub seksualnych (seksualne żarty, komentarze, gesty, udostępnianie treści
erotycznych lub pornograficznych, bez względu na formę).
8. Nie utrwalaj wizerunku małoletniego dla potrzeb
prywatnych (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie.) Dotyczy to także
umożliwienia osobom trzecim utrwalenia wizerunków dzieci, jeśli nie uzyskałeś
zgód rodziców/opiekunów prawnych. Dla potrzeb terapeutycznych uzyskaj pisemną
zgodę rodziców/opiekunów.
9. Nie zapraszaj małoletnich do swojego prywatnego domu /
mieszkania i nie spotykaj się z nimi poza sesjami. Jeśli zachodzi konieczność
spotkania z małoletnimi poza godzinami pracy, rodzice i małoletni muszą wyrazić
zgodę na taki kontakt.
10. Nie kontaktuj się z małoletnimi prywatnie przez prywatne
kanały komunikacji i media (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w
mediach społecznościowych).
Jeśli zachodzi konieczność kontaktu z dzieckiem w sprawach
związanych z prowadzoną terapią, właściwą formą komunikacji z małoletnimi i ich
rodzicami poza godzinami pracy są ustalone z rodzicami kanały służbowe (np.
telefon, sms).
11. Nie proponuj małoletnim alkoholu, wyrobów tytoniowych
ani nielegalnych substancji, jak również nie używaj ich w ich obecności.
12. Nie podejmuj innego niż niezbędny kontakt fizyczny z
dzieckiem
Istnieją jednak sytuacje, w których fizyczny kontakt z
dzieckiem może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu: jest
odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap
rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny.
Kieruj się zawsze swoim profesjonalnym osądem, słuchając,
obserwując i odnotowując reakcję dziecka, pytając je o zgodę na kontakt
fizyczny (np. przytulenie) i zachowując świadomość, że nawet przy Twoich
dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez
małoletniego lub osoby trzecie.
Zatem można w zależności o wieku, sytuacji, innych czynników
wykonywać czynności pielęgnacyjne, higieniczne, pomagania dziecku w ubieraniu i
rozbieraniu, myciu, korzystaniu z toalety, powstrzymania dziecka od zrobienia
sobie lub innym krzywdy, asekurowania podczas wykonywania ćwiczeń
gimnastycznych, wspierania dziecka podczas wykonywania zadań terapeutycznych
(np. ćwiczeń logopedycznych).
Kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie może być niejawny
bądź ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji
władzy.
13. Nigdy nie dotykaj małoletniego w sposób, który może być
uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
14. Jeżeli będziesz świadkiem jakiegokolwiek z wyżej
opisanych zachowań, sytuacji ze strony innych dorosłych lub małoletnich, zawsze
poinformuj o tym kierownika placówki lub postąp zgodnie z procedurą interwencji
opisaną w Polityce.
Załącznik nr 3.
Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci
Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci HOLI-LOGO
Holistycznej Logopedii w Warszawie:
1.Utrwalanie wizerunku dzieci jest dozwolone tylko w celach
terapeutycznych i interwencyjnych i możliwe jest za pisemną zgodą
rodziców/opiekunów prawnych.
2. Udzielamy wyjaśnień, w jakim celu i w jakim kontekście
wykorzystamy zdjęcie/nagranie i jak będziemy przechowywać te dane.
3. Zdjęcia, nagrania nie mogą być podpisane informacjami,
dzięki którym możliwa byłaby identyfikacja dziecka. Jeśli konieczne jest
podpisanie to używamy tylko imienia.
4. Dane osobowe dziecka traktowane są jako informacje poufne
i są chronione. Dostęp do danych osobowych dziecka – pacjenta ma pracownik
placówki udzielający pomocy psychologicznej lub prowadzący terapię i w
niektórych przypadkach kierownik placówki (np. gdy rodzic zarejestrował dziecko
podając jego dane w systemie rejestracyjnym placówki). Dane osobowe dziecka
przechowywane i przetwarzane są zgodnie z obowiązującymi przepisami w systemach
zabezpieczonych dostępem z hasłem.
5. Podejrzenia i problemy dotyczące niewłaściwego utrwalania
i rozpowszechniania wizerunków dzieci należy rejestrować i zgłaszać do
kierownika placówki, podobnie jak inne niepokojące sygnały dotyczące zagrożenia
bezpieczeństwa dzieci.
Załącznik nr 5.
Standardy ochrony małoletnich – wersja skrócona dla
dzieci
1.Jesteśmy poradnią i chcemy żebyś u nas czuł/a się dobrze i
bezpiecznie.
2. Możesz nam powiedzieć, jak powinniśmy się do Ciebie
zwracać.
3. Masz prawo wiedzieć, jak nazywa się osoba, która prowadzi
konsultację psychologiczną / sesję terapeutyczną. Jeśli sama zapomni się
przedstawić, możesz ją o to spytać.
4. Chcemy, żebyś czuł/a, że Twoje zdrowie, potrzeby i
uczucia są dla nas ważne Jeżeli cokolwiek Ci się nie podobało lub poczułeś/aś
się źle, możesz to przekazać dowolnemu pracownikowi gabinetu logopedycznego lub
napisać na adres e-mail: [email protected]
5. Logopedzie i terapeucie możesz powiedzieć wszystko, on
jest tu po to, żeby Ci pomóc.
6. Terapeutom i logopedom możesz zadawać pytania. Chętnie na
nie odpowiedzą.
7. Będziemy Cię traktować z szacunkiem. Nikt nie może
zmuszać Cię do czegokolwiek i szantażować. Nikt nie może na Ciebie krzyczeć,
wyśmiewać się z Ciebie, upokarzać, obrażać, lekceważyć, bić.
8. Nikt nie może dotykać Cię bez Twojej zgody.
9. Nikt nie może fotografować i filmować Cię bez wiedzy i
zgody Twoich rodziców.
10. Twój wizerunek i dane osobowe są chronione i nikt poza
nami – osobami udzielającymi Ci pomocy nie ma do nich dostępu.
11. Cokolwiek się w Twoim życiu dzieje nie jesteś sam. To są
całodobowe numery telefonów do osób i instytucji, do których możesz zwrócić się
o pomoc i którym możesz zaufać:
1) Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie
„Niebieska Linia” – 800 120 002
email – [email protected]
https://www.niebieskalinia.info
2) Ogólnopolski Telefon Zaufania Dla Dzieci i Młodzieży
– 116 111
Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę https://fdds.pl/
3) Policja – 112 lub 997
Policyjny Telefon Zaufania ds. Przeciwdziałania Przemocy w
Rodzinie 800 120 226